Tuesday, September 8, 2015

INVESTIGATE TWICE BEFORE VIRAL IT



Bak kata pepatah melayu, fikir dulu sebelum buang. Hahhaa. Tapi ni version lain sket. Pikir dulu sebelum post. Gitteww. Harap story aku ni dapat jadi pedoman dan iktibar untuk kita sebelum memuat naik sebarang status di media masa harapnya.


Alkisahnya semalam, ibu mintak tolong aku bukakkan penyata gaji dia. Aku pun google laa cari web site e-gaji. Mantappp gomen skang ni. Masa aku kecik-kecik dulu nengok ibu pakai slip je. La ni dah ada e-gaji. Aku rasa senang lagi macam ni. Bila nak statement, log in je. Tak payah nak simpan slip gaji tiap-tiap bulan pastu kena makan ngan anai-anai. 



Then dah bukak tu, tengah under maintenance pulak. So tak dapat laa nak tengok penyata gaji ibu tu kan. Takpelah kan. Tapinya, disebabkan aku ni ada OCD dalam bab-bab kesempurnaan ayat ni kan, aku terperasan satu benda dalam notification web site tu.






The word yang first sekali aku tangkap ialah word PENYENGGARAAN. Aku macam what da? Bukankah ianya suppost to be PENYELENGGARAAN instead of PENYENGGARAAN? How come website gov boleh salah benda kecik camni? Why u no check with DBP first before publish it to the public? Ni nak marah ni. 



Untuk make sure yang aku tak salah sangka, aku key in word PENYENGGARAAN ni dulu kat google. 







See what i found! told ya. Google pun betulkan ayat aku. Aku dah create ayat dah nak update kat moment We Chat. Huhuhu. Pastu tetiba terpikir nak check DBP lah bagi kuatkan lagi bukti aku ni. Aku pun google la DBP, cari kamus online, key in word tu. Sekali... hambik kauuuuu~







Memang wujud wording tu woihhhh rupanyaaa. Malunyaaaaa akuuuuu. Huhuhu. Sket lagi nak jadi viral. Hee. Nasib baik aku tak ikut kata hati sangat. Sebab tu orang tua-tua ada kata ikut kata binasa, ikut hati mati. Terlajak perahu boleh reverse, terlajak upload buruk padahnya. Adehhh..



Why i'm so rigid dalam kesalahan bahasa macam ni? Sebabnya aku berada dalam dunia advertising sekarang ni. Dan aku sangat details dalam semua kerja-kerja aku. Sebab aku kena avoid salah eja dan yang sewaktu dengannya. Sehabis mungkin cuba. Of course kena details sebab nanti kalau banner atau signboard dah naik, dah pasang, sekali kau salah eja. Mana nak letak muka masa tu beb? Malu laa. 



So, anggaplah ini sebagai new lesson yang kita dapat tahu. Huhuhu. Jadinya kalau confuse macam ni, check dulu dengan DBP. Apa-apa pun, refer DBP first. Sebab sekarang ni ada certain word yang kita gunakan as bahasa pasar pun dah approved by DBP. Cuma kita je yang tak tahu. Yelah, dah lama tak tulis karangan kan? Hehehe



Be a wise internet user guys! Check first before post any comment. Jangan tamak sangat nak share je semua benda. :)



p/s : kalau nak check DBP online tu boleh terus ke link bawah ni.
http://prpm.dbp.gov.my/

No comments:

Post a Comment

Feel free to drop your comments here! :)