Saturday, July 28, 2012

OLYMPIC 2012 OPENING CEREMONY AND LIST OF NATIONAL COMMITTEES


uikss??

actually aku ni bukannya seorang yang suka sangat sukan dan ambil tahu sedikit sebanyak pasal sukan ni. yang pasal football games tu pun sebab si baju biru lah selalu suruh aku tengok-tengokkan team kesayangan dia tu, arsenal tiap kali ada match. baru tu lah aku nak amik taw pasal bola. kalau tak, haraaaammmmm.. hahahaha

dalam family aku pun, ibu lah yang suka sangat sukan ni. sebab dia bekas athletic zaman maktab dulu. hohoho. harap kat aku, memang tak lah. aku lebih ke arah seni.

pagi tadi, lepas sahur, bukak la tv sementara tunggu subuh tu kan, lepas tu TERtengok lah opening ceremony olympic 2012 kat london tuh. oooo.. baru aku taw. arini rupanya. see? punyalah tak amik tahu pasal sukan ni. aku pun tengok lah sebab nak tunggu kontigen malaysia masuk kan. sementara tu tengok la kontigen-kontigen lain. mak aihhh! banyaknya nama negara yang aku tak pernah dengar and first time dengar. 

dulu aku rajin jugak la nak hafal nama negara-negara dan kod ni semua since aku amik subject computerize reservation system and ticketing. nak book airline ticket kena la taw kod-kod negara tu semua. tapi, tak sangka lah ada jugak lah nama negara lain yang aku termiss. suriname yang rare tu pun dah kira lali dengar dah. hehehe

so, kat sini aku nak share lah senarai negara yang mengambil bahagian dalam olympic 2012 ini. meh kita sama-sama tengok nama-nama negara yang kita tak pernah dengar sebelum ni.





perasan something tak? israel letaknya di middle east. kalau middle east ni, diorang akan terbahagi kepada dua benua sama ada africa dan asia. aku mencari jugak nama israel tadi. tengok-tengok ia di letakkan dalam benua eropah. apakah? adakah maksudnya ianya tak diterima dan di iktiraf kerajaannya di africa dan asia? pelik kan sebab palestin pun terletak under asia. oh, kalau aku tersalah info, mana-mana pilot yang lebih expert bab-bab route ni sila betulkan aku ea. tapi kalau betul lah, kita boleh nampak betapa asia dan africa bersungguh-sungguh menolak kehadiran israel dalam kehidupan kita. yang terima pun europe walaupun takde kena mengena langsung kedudukannya dengan europe. well done asia and africa!

speaking of opening ceremony tadi, ramai yang tak puas hati sebab time kontigen kita masuk, tak sampai 5 saat pun diorang review. pastu iklan. tak puas tengok katanya. dah la baju kita meriah gitu.

hah. amekkaw! next olympic hans isaac pulak yang bagi review ea.. hehehe


GOOD LUCK TEAM MALAYSIA!



credit picture to official olympic 2012 website

p/s : baru aku tahu yang macedonia tu namanya sebelum ni ialah yugoslavia.

[ked's sketching]

2 comments:

  1. yg notice ialah...bendera Liberia mcm bendera Msia & US gak...ada red&white stripes...nama negara yg 1st time dengar Burkina Faso dll(byk rupanya...hihi), teringat masa kecik2 main game abjad...buah, negara, benda, nama guna ABCD...kalau dpt hurf X/W/Q mmg pening kepala nak fikir ama negara atau negeri...Israel kan mmg negara haram...Europe & US je yg accept.

    ReplyDelete
  2. nak dekat kan? tapi hanya malaysia yang mengenal bendera sendiri.. hehehe
    skang ni, senang la budak2 zaman skang nak main game tu kan? google je dapat jawapan.. tapi, tu pon kalau diorang pernah main game tu kan? hehe..

    saye taw israel tak di iktiraf.. tapi tak sangka lak sampai dimasukkan under benua europe.. hohoho.. serve them right!

    ReplyDelete

Feel free to drop your comments here! :)