Wednesday, May 4, 2011

HIDUP BAGAIKAN PUSINGAN RODA



uikss?? 


kite amik sket ek petikan daripada lagu ni. aku nak korang hayatinye sebab die ade kaitan ngan entry aku kali ni. 


" Hidup bagaikan pusingan roda
Kala diatas kala dibawah

Manusia bukanlah semua sama "

hah, da bace? betol kan? hidop kite ni memang macam roda. tak pon macam menare berputar taming sari kat melake tu pon boleh gak. kejap kite ade kat atas. kejap kang kite ade kat bawah. makenye, kite jangan la berbesar diri dengan ape yang ade kerana ianya hanye sementare.


alkisah nye macam ni. semalam, tiket aku nak balik temerloh kul 5 petang. aku memang da target da nak kua kul 4 petang. tapi bese la, manusie macam aku ni bukannye bole caye sangat. apetah ag aku berjanji ngan diri sendiri kan. ag la senang kawtim. 


aku tertido dalam kul 3 lebih tu. sedo2, ah da kejutkan aku suh bangun. "boy2, bangun2. da kul 3.45 da ni!!". aku pon bangun la mamai2. dalam aty aku, so? ape kene mengenenye 3.45 tu lam idop aku? ah ni nak kejut aku semayang zuhur ke? 


pas pikir2 jap 2,3 kali. baru aku ingat. Ya Allah! aku nak kene ciap2 gi tunggu kunyit ni! alamak! da lambat! aku pon cepat2 la gi mandi, semayang, ciap2, jumpe gurl, kak dayah, nyna, kak ayu, salam2 sume, nek bilik aku balik. salam2 ngan ah pulak, nanges2 ngan muja, angkat la luggage turun ke bawah, heret macam tersingkir AF tu sambil air mate berlinangan sebab kene tinggalkan kawan2, kolej kesayangan aku dan akhirnye aku keluar jugak dari main gate UiTM. 


da sampai situ, baru aku sedar yang x de 1 pon van kunyit kat situ. da tu, cane aku nak gi stesyen bas ni? no kunyit lak 1 pon aku x de. maklum la. da lame x nek kunyit kan. aku pon teringat la kat amy sebab semalam mase die balik pon, die da deal ngan kunyit awal2. aku pon kol la die nak mintak. 


kol punye kol sampai da nek kematu tangan aku ni dial no. die, haram x berangkat. aku kan cepat gelabah. nanges la ape ag. dalam dok tersedu sedan tu, aku kol ah ngan mok. mintak no. mane2 kunyit/prebet yang diorang taw. dalam dok tunggu tu, amy angkat gak kol aku. pas aku bengang2 kat die, die pon anta la no kunyit tu. abg mie namenye. tapi kalau ah, abe mie la jawapnye kan. ahaks!


so, aku pon kol la abg mie ni.


abg mie : hello.
ked       : abg mie ke ni?
abg mie : yea sy. bakpe?
ked       : nak mintak tulong anta gi stesyen bas. tiket kul 5 ni. (sambil melirik ke arah jam)
abg mie : berape org? sorang je ke? kalau sorang kene 10 riya la.
ked       : muroh sket dok leh ke? 6 riya ke?
abg mie : dok leh. kalau awak nak, 10 riya.
ked       : ................ (berpikir seketike)
abg mie : (teros letak fon. kuang ajaq punye kunyit!!)


uolss, taw x kalau tambang slalu gi stesyen bas 2 riya je. tapi, sebab aku sorang die nak cekik aku 10 riya! mane boleh! law camtu bek aku amik prebet je. cepat pon cepat. yang wat aku sedih sangat sampai aku menanges teresak2 kat situ ialah, sebenanye, aku ade 11 riya je la wallet aku. tu la yang nak wat belanje aku sampai balik. kalau die mintak 10 riya, tinggal la siya je la wallet aku. nak beli air mineral pon x lepas weh. in case law jadi pape dalam perjalanan nanti, mane aku nak cekau sen? aku da nak cakap da problem aku tadi kat die, tapi x dan cakap, die da letak da. aku kol sekali ag die da x angkat. 


sheesh!! aku pon try la kol orang laen lak. yang budak2 ni bagi kat aku la. dapat! aku cakap ngan die nak cepat, 5 minit pastu die pon sampai. pok cik ni bek sangat. ade sorang budak ni dok tunggu kunyit gak. die pon tanye la nak gi mane. budak tu nak balik umah sewe die. sejalan ngan aku je pon. die pon tumpangkan la sampai umah budak tu. bile budak tu nak bayar, die kate x pe. padahal die boleh je kot nak cekik 2 riya kat situ.


sampai je kat stesyen bas, aku tanye pok cik tu bape nak bayar. die kate bape2 jela. aku pon bagi la 10 riya mengenangkan die ni wat baek kat budak tu tadi. bia la aku balik temerloh ngan siya lam wallet.


moral of the story is, mase kite berade kat atas, jangan la lupekan orang kat bawah. aku amik contoh abg mie tadi. bagi aku, die sangat x bersyukur kerana memilih rezeki. die sepatutnye redha atas segala ketetapan Allah. kalau die setuju nak amik aku ngan separuh harge, die da dapat da 6 riya mase tu. jadi la kan  daripada x dapat langsung. kite pon x taw kan kot2 la aku digerakkan aty aku oleh Allah supaya bayar gak 10 riya. kite x taw sume 2. sudahnye, rezeki die da terlepas kat orang lain. sangat rugi. lagi satu, ingat la, kalau die tolong orang, Allah akan tolong kite balik. yelah, semalam ari aku. esok luse kot2 la ari anak die pulak kene macam aku. kite x taw kan? sume tu ketentuan Allah. so, beringat2 lah.


p/s : van kunyit merupakan main public transport for UiTM Terengganu punye student and budak2 Poli Dungun. selain daripada name ni, ade jugak yang panggil van ni sebagai kesat yakni singkatan daripada perkataan satria yang merupakan company diorang. memang ramai dah yang ilang sabo ngan kunyit ni termasuk la aku. demand lebih!! servis x seberape. x reti nak jage aty customer langsung. stress aku!

bile ked khaydee mule meraban

2 comments:

  1. Kesian kat u.. xpe2.. inilah dinamakan dugaan.. btw, cekik darah btoila abg mie tu. HUHU



    MySuaraBlog: Sebiji Telur Jer?

    ReplyDelete
  2. taw x pe..
    sabo jela..
    seb bek da sampai umah ngan selamatnye..
    huhuhu..x pasal2 abg mie tu glamer..

    ReplyDelete

Feel free to drop your comments here! :)