Wednesday, November 6, 2013

ALKISAH NOVEMBER


uikss??

Pejam celik, pejam celik. Dah november dah. Sekejap jee nak hujung tahun kan? Pejam celik, pejam celik aku rasa entry aku dari bulan januari aritu sampai la sekarang tak sampai 50 kot! Oh maiii. What have i done in my life now? Hohoho. Kemain lagik ayat. Pemalas cakap laa pemalas kan? 

Hee. Tapi, tu dulu. Ni masa aku rajin nak menaip ni pulak laa broadband buat hal. Aku tak taw ape masalah dia tapi line slow manjang. Padahal connect ngan 4 bar line 3G tuhh. Pfttt. Tak guna punya c***** broadband. Ni pun aku type entry pakai mobile internet maxis yang 1GB singgit tu taw!

Di sebab kan ni lah, orang lain dah jauh naik ketapi, aku baru nak wish,



Tadi otw gi kenduri, aku ada dengar satu ceramah ni kat radio. Ustaz tu cerita pasal asal usul tahun baru hijriah ni laa. Rupa-rupanya, Saidina Umar la yang bertanggungjawab untuk menyusun semula bulan-bulan Islam ini dan terjadilah tahun baru hijrah yang diambil sempena perpindahan Rasulullah S.A.W dari kota Mekah ke kota Madinah. Ianya tercetus apabila beliau menerima 3 surat yang berbeza. Pada salah satu surat tersebut terdapat tarikh seperti hari, bulan dan tahun yang dikira selepas hijrah Rasulullah S.A.W. Selepas menerima surat tersebut, Saidina Umar berpendapat supaya tarikh pada zaman tersebut perlu disusun semula bagi melancarkan segala urusan mereka pada masa itu. Maka, jadilah tahun baru hijrah yang dimulakan sempena tarikh penghijrahan Rasulullah S.A.W.

Ops, sebelum terlupa. Aritu aku ada gi shah alam. Amik jubah konvo. 


Konvonya senin depan. Sesiapa yang rasa nak bagi bunga kat aku, boleh laa datang uitm shah alam pagi isnin depan eaa. Hehehe

1 comment:

Feel free to drop your comments here! :)