Tuesday, September 4, 2012

SHOULD I CHANGE MY COURSE NOW?


uikss??

i love art. i love to sketch. but yet still not tough enough for me to enter the faculty of art and design. hehehe. tak percaya? seni lukis dan seni reka. tu lah first choice aku untuk UPU 4 tahun lepas. aku dapat interview dekat uitm bukit sekilau, kuantan. pergi lah dengan nenek dan aki aku masa tu. dengan result engineering drawing aku yang 8E masa tu, memang tak kuat mana lah untuk aku dapat course tu. rata-rata yang datang interview tu semuanya ada ambil seni masa sekolah and dapat A solid. oh, lupa pulak. actually result engineering drawing aku kena recheck sebab 1 kelas aku result teruk. PIBG sekolah sponsor. rupanya memang ada error. tapi aku dapat naik 2 gred je. jadilah 6C. haha. padan muka aku sebab malas sangat nak practice drawing time form 5.

so, dengan result ED yang tak seberapa plus knowledge aku yang tak berapa nak dalam tentang seni ni, aku redah jelah interview tu. yang orang lain sibuk bawak portfolio seni masing-masing, aku bawak sketch book aku je. sedihnya. aku dah agak yang aku cam takde harapan dah kat situ sebab kena compete dengan budak-budak pure seni kan. 

dan, ternyata betul apa yang aku rasa. aku fail dalam interview tu walaupun aku berharap sangat yang aku sebenarya dapat tapi diorang tercicir nama aku. hohoho. boleh gitu?

so, berbekalkan sisa semangat yang aku ada, aku buat rayuan and dapatlah aku course tourism management dekat uitm dungun. masa tu aku fikir aku nak masuk je dulu, degree nanti baru try balik untuk ambil art and design sekali lagi. fuh, giler tak kuat semangat camtu? walaupun dah kena reject tapi still nak ambil jugak. :P

last-last, cheh, takde maknanya aku nak tukar. lepas habis diploma, aku tak apply UPU pun, terus je sambung under uitm untuk degree tourism jugak. hahaha. mana pergi spirit aku macam awal-awal aku masuk uitm dulu? dah terbang sebab kena basuh dengan subjek-subjek tourism masa diploma dulu. dah jadi sayang pulak dengan course aku. lagipun, aku takut aku tak cukup kreatif untuk ambil art and design tu.

tapi tu dulu, sekarang ni tetiba pulak aku rasa nak ambil art and design balik. ni lah puncanya!



macam biasa sebagai seorang anak mithali tugas aku sepanjang cuti ni memang 100% tolong ibu aku buat assignment beliau dan ini lah projek terbaru kami. jyeahh! daripada seketul belon, kami mampu mengubahnya menjadi seekor anak itik pada asalnya, tapi macam mana entah boleh jadi angry bird. hohoho. 

pasal benda ni jugak lah blender kat rumah aku yang kekononnya wedding present dari nenek aku kat parents aku jahanam. mana tak jahanamnya, dah berasap-asap dah blender tu masa kitorang pakai untuk blend paper hari tu.

best kan? ibu ambil subject pendidikan seni sem ni so tu antara assignment dia lah. oh, rindunya kat angan-angan masa lalu aku. nak buat macam mana. dah takde rezeki aku dalam bidang tu kan? but, do not give up. we will see whether i can combine tourism and art someday to make a new market for malaysia. hehehe. this is my dream now. sebab tu lah masa cari tempat practical aku pergi bantai mintak dekat karangkraf sedangkan member aku yang lain semua mintak dekat travel agencies, airlines, government bodies. bajet-bajet nak masuk libur lah, tapi kena reject jugak. ehek ehek.

dan buat masa sekarang, aku berpuas hati dengan apa yang aku ada dan bidang yang aku pelajari sekarang ni. tukar course? tak bersyukur namanya kalau aku tukar course tu kan? dah la aku final year bukak sem ni. apa-apa pun, tourism ke, art ke, semuanya sama je. yang penting, ilmu. kan?


p/s : sebab apa aku nak ambil A&D? sebab aku nak jadi graphic designer dulu. hehe. sekarang ni nak lesen tour guide lah. :D


[ked' sketching]

4 comments:

  1. hehehehe baguih la x amek art n design :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. malas nak tambah tahun untuk degree..
      aku nak grad cepat!
      hehe

      Delete
  2. Ad cool kan. budak2 dorang stylo gler. mmg nampak la tu AD dgn skali pandang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?
      terasa aura diorang..
      each fac ada personality diorang masing2..
      our fact too..
      :)

      Delete

Feel free to drop your comments here! :)