SHARING IS CARING : SEGALANYA TENTANG REZEKI

12:01:00 AM


uikss??

arini senah puasa. tapi tadi, on the way nak balik ke rumah bersama bedah dan peah, diorang singgah pergi beli nasik kukus dekat simpang area rumah teres tu. nasik kukus kat situ memang femes amos gitu. abang dan kakak yang jual tu baik giler. tak pernah berkira pun. ni, kalau diorang tau senah puasa ni, mesti senah dapat air free lagi macam dulu. terkejut jugak senah masa mula-mula abang tu bagi air. yelah, tak order pun camne leh dapat air. abang tu suh senah ambil jugak. buat buka puasa katanya. alhamdulillah. rezeki senah murah aritu. dan, dalam hati, senah memanjatkan doa, semoga rezeki abang tu murah dari hari ke hari.





sesampainya di sana, senah pun turun jugak. memikirkan malas nak masak untuk berbuka nanti, senah berkira-kira untuk menapau je nasik kukus tersebut. senah pun start la memilih bahagian ayam berempah kegemarannya. senah bertekad untuk tidak memberitahu abang itu bahawasanya dia puasa. yelah, kalau abang tu tau, kompem dapat air free lagi. bankrup pulak abang tu asyik bagi air free manjang.

senah ni suka makan kulit ayam. lagi-lagi kalau kulit ayam berempah. perghhh! memang terangkat habis. ni kalau mak mertua lalu pun senah buat derk je. tanpa senah sedari, perbuatan senah mengorek-korek timbunan ayam tu untuk mencari lebih-lebih kulit ayam di sedari oleh abang nasik kukus tu. senah minta supaya ayam tu dengan nasik di asingkan. semasa abang tu membungkus ayam tersebut, senah nampak abang tu menyelitkan seketul kepak ayam ke dalam bungkusan itu. masya Allah. baiknya abang tu. ya Allah, semoga Allah permudahkan perniagaan abang itu dan murahkanlah rezekinya. aminnn. doa senah dalam hati.

dalam perjalanan pulang, senah tersenyum sendirian. dia bersyukur kerana rezekinya murah arini. yelah, dapat extra ayam dengan harga yang sama, siapa yang tidak bersyukur kan? 

namun begitu, jika telah di tulis olehNya yang nasik kukus berserta extra ayam itu bukan milik senah, maka, apalah daya senah untuk melawan takdir tersebut. sesampainya di parking, senah baru teringat yang seorang housematenya sedang demam di dalam rumah. ya Allah, senah terlupa untuk menaip sekeping mesej untuk bertanyakan sama ada housematenya itu sudah makan atau belum. dan, senah pasti yang housematenya itu belum makan dan sudah pastilah dia kelaparan.

lalu, senah berfikir panjang dan senah redha dengan rezekinya yang hanya di situ. memikirkan yang housematenya itu lebih memerlukan makanan pada ketika itu, senah menyerahkan nasik kukus miliknya kepada housematenya itu. konon-konon macam memang senah beli untuk dia pun. yelah, nanti kalau cakap perkara yang sebenar, senah berani kerat kuku yang housematenya itu takkan terima pemberiannya itu. lagipun, masa tu baru pukul 2 petang. kejadah la sangat senah sanggup biarkan housematenya itu kelaparan dan dia sanggup simpan nasik tu sampai waktu buka puasa nanti. oh tidak, senah tak sekejam itu.




melalui cerita senah ini, ianya cukup untuk menyedarkan kita bahawa rezeki tu milik Allah. Dia berhak untuk memberi rezeki itu kepada mana-mana pun hambaNya yang Dia kehendaki. janganlah kita berasa berbangga atas rezeki yang Allah kurniakan kerana Dia juga berhak untuk menariknya balik. kadang kala, rezeki ni bukannya straight terus dapat kat kita. Allah lencongkan dulu, dapat kat orang lain, in the end, baru kita dapat. tapi, tak semestinya dalam bentuk yang kita kehendaki.

dan juga, pandanglah abang nasik kukus tu sebagai role model dalam berniaga. tak salah sekali sekala kita bersedekah. berkongsi rezeki yang sedikit itu bersama orang lain. besar pahalanya memberi makan orang yang berpuasa. dan, berapa banyak dah doa yang dia dapat dari orang ramai supaya dia dimurahkan rezeki. bukankah doa dari orang lain itu lebih banyak berkatnya daripada doa kita sendiri

janganlah kita risau, rezeki itu ada di mana-mana. bak kata orang tua-tua, kalau dah rezeki, tak ke mana. kan? sesungguhnya, rezeki itu rahsia Allah.. :)


p/s : adaptasi daripada kisah benar.


[ked's sketching]

You Might Also Like

6 Comments

  1. Murah rezeki senah ni. Ataupun senah ni terlalu comel dan abang nasik kukus itu sudah jatuh hati? Ecece.. Gurau je. Selamat berpuasa la hari ni ye. Saya pun suka nasik kukus. Enak bangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..
      tu tak mungkin yea LydSunshine..
      abang nasik kukus itu sudah pun berkahwin.. ade naak dah pon..
      lagipun, senah tu takde la comel mane..
      sesedap mate memandang je.. hahahaha

      Delete
  2. btol tu..sbb tu kite kena bsyukur dgn ap yg kite ad..

    ReplyDelete
  3. Alhamdullilah beruntung housemate senah dpt kwan cam die

    ReplyDelete
    Replies
    1. sampai skang housemate senah tu tak taw yang sebenarnye nasik kukus tu senah beli untuk diri die sendiri pada awalnye..
      :)

      Delete

Feel free to drop your comments here! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SKETCH'S PATH

Daisypath Anniversary tickers