Thursday, April 19, 2012

3D2N @PULAU PANGKOR PART 1


uikss??

Seperti yang dijanjikan. Aritu aku ade kate kan yang nak upadate cite di sebalik trip ke pangkor. Nah, ini die, aku nak share experience kitorang first time organize trip sendiri ke pangkor. Kehkehkeh.

Kesinambungan dari entry aku yang selamat tinggal pangkor tuh, keesokkannye, group members aku tanye la lecturer aku pasal nak tukar tempat. Kitorang nak pegi Terengganu pulak since kitorang sumenye dari area pantai timur. Tapi, malangnye, lecturer aku tak bagi. Die suh kitorang teruskan jugak pegi ke pangkor tuh. Die kate, kalau niat kite baik, insya Allah, Tuhan akan tolong. Tawakal je. Buat solat musafir mintak dipermudahkan segalenye. Die tanye kitorang, ape kate hati masing-masing. Hati aku kate, on je nak pegi pangkor. Ade jugak yang 50-50. Disebabkan majority kate okey, kitorang sepakat nak pegi sane, tapi menginap kat teluk batik, lumut.

And then, pagi jumaatnye tu, the journey was began. Dari stesyen bas seksyen 17, kitorang amik bas transnasional ke lumut jam 9.00 pagi. Cuak jugak la bile pikirkan yang masing-masing tak pernah pegi sane, takut terlepas stesyen bas nanti. Kitorang bajet dalam 3 jam je dari shah alam ke sane. Sekali, 5 jam deknon weh. Pukul 2 petang baru sampai stesyen bas lumut. Alhamdulillah, kitorang selamat sampai menjejakkan kaki ke daerah lumut. Buat penat je takut tertinggal hentian. Rupe-rupenye, last station lumut lah. Cheh!


 Pas sume dah hepy-hepy turun dari bas tuh, kitorang baru la terpikir. Camne nak ke teluk batik dari stesyen bas ni? Nak naik teksi, takut mahal. Aku pulak, terlupe nak tanye member aku si aten tu camne nak ke sane dari stesyen bas lumut. Dalam dok pikir-pikir tu, lalu la 1 mini bas ni. Aku rase tu mini bas yang diprovide khas untuk bawak tourist jalan-jalan sekitar daerah manjung tuh. Kitornag pun tahan laa. Mule-mule, kuwe naik, tanye kat pakcik tu, pegi teluk batik tak? Sekali, pakcik tu kate, tak pegi. Kitorang yang lagi 4 orang kat belakang ni turun la dari bas. Pakcik tu tanye balik kitorang, bape orang sume sekali nak pegi sane. Bile kitorang jawap 5 orang, die terus suh naik. Agaknye tadi tu, die tak nak amik kot sebab ingat kuwe sornag je yang nak pegi sane. Kitorang pun kene lah charge 3 hengget sekepale ke teluk batik tu. Mahal giler kot! Aku rase same jauh je dari fasa 3 puncak alam ke uitm puncak alam dengan dari stesyen bas lumut ke teluk batik. Gamaknye, kalau ade rapid baru kene charge singgit lebih.

Sesampainye kitorang kat teluk batik, kitorang terus cari chalet impian seperti yang telah di booked kan oleh member aku, aten. Si aten ni dulu, practical kat majlis perbandaran manjung (MPM). So, memang die expert la bab-bab area lumut ni kan. Chalet impian ni pulak, under MPM laa. Die la yang tolong dapatkan harge murah untuk kitorang. Sesuai untuk bajet student, haruslah kene cari yang as cheaper as 100 per night yang boleh sumbat 4 orang sebilik kan. Die dah dapatkan 1 chalet ni. Katenye, ade 3 bilik, standard room, 100 je lepas nego. Kitorang pikir-pikir balik, memang murah giler la tu! Tarik kuwe sorang laki tu tido 1 chalet ngan kitorang, lepas divide 5, sorang kene bayar 20/night. Murah!

First skali, kene la pegi check reservation dulu kan. Kitorang cari-cari kaunter, tapi, tengok takde orang. Oh, lupe. Hari tu jumaat. Office start keje kul 2.30. mase tu baru 2.15. tapi, sepatutnye, diorang tak boleh tinggalkan kaunter kosong macam tu je. Suppostly, kene ade orang yang jage sebab check in kan pukul 2 petang. Itu baru kitorang, imagine kalau orang yang bawak family jauh-jauh datang, tapi terpakse tunggu lame sebab takde orang kat kaunter. Tak ke belum start holiday ape-ape lagi dah spoil mood kan?

Sementare tunggu staff die bukak kaunter tuh, aku pun belek-belek la room package yang ade kat atas kaunter tu kan. Sekali, bile tengok-tengok, aku baru la Nampak yang sebenarnye bilik standard tu kecik giler! Satu chalet tu je. Takde bilik pun. Aku rase, si aten ni dah tertukar ngan family room yang ade 3 bilik, 200 semalam! Aku pun, cepat-cepat call aten. Memang sah! Die tertukar bilik tu. Alamak! Camne ni? Standard room tu je pun aku tengok muat-muat untuk 2 orang je. Kalau camtu, kitorang kene amik family room yang 200/night tu la. Kalau 2 malam? Maunye kopak 400 untuk lodging saje.

Ni takleh jadi ni. Kena booked tempat lain pulak. Menyesal pulak cancel reservation kitorang yang kat seagull resort, teluk nipah pangkor tuh. Kat situ murah. Kitorang leh dapat 2 bilik dengan harge 130/night. 1 bilik, 2 single bed dengan 1 queen leh dapat dalam 80 and 1 lagi bilik, 1 single bed around 50. Murah kan? Kitorang ni pulak, cancel sebab tak nak stay pangkor. Takut tsunami lagi katenye. Hehehe.



Last-last, aku pulak yang call seagull tu, wat reservation pakai name aku, amik bilik yang kitorang dah deal before this, tapi gune name member aku ain. Hahahhaa. Siyes nak tergelak bile ingat balik. Mau taknye aku kene berlakon, call pretend yang tak taw ape-ape pasal resort tu, suh front desk die bagi harge bilik yang paling murah, pastu wat-wat kekonon nak tanye member, call balik untuk confirmkan nak stay sane. Kelakar kan?

Kat sini aku nak bagi satu tips la. Mane taw kalau korang nak stay kat mane-mane hotel pasni kan. Lecturer aku penah cakap, kalau nak stay hotel, kite kene booked dulu. Tak kisah la walaupun mase tu, lagi 10 minit kite nak sampai ke tempat tu. Booking via call ataupun internet dua-dua boleh. Sebab, sebenarnye, kalau kite just walk in macam tu je, ala-ala backpackers gitu, diorang akan bagi rack rate kat kite. Ape itu rack rate? Rack rate ni harge bilik yang paling mahal skali kat hotel tuh. So, it is advisable for us to book first before we check in into the hotel. Ni kalau hotel laa. Resort tak pasti lak aku. Sebab tulah, kitorang tak book bilik kat sane je. Takut jadi camni laa. Even mase tu, kitorang dah ade kat teluk batik dah pun. :P



Setel dah satu masalah. Masalah kedua ni pulak, camne kitorang nak pegi dari teluk batik ke jeti lumut nih? Bas mini yang kitorang naik tu pun jarang-jarang lalu. Si baju biru lak takde. Operasi dari malam semalamnye tu. Kalau tak, memang aku mintak tolong die antakan jela kan. Hikhikhik. Member aku, ain ni pun ade kawan die yang keje kat situ. Sekali, bile call, kawan die tu balik Kelantan la plak. Aduyai~ mase ni la nak balik kampungnye pon. Lepas di adjust-adjust, kawan ain ni suh member die yanga de kat situ amik kitorang bawak pegi jeti lumut. Fuhh~ setel dah lagi satu masalah.

Namun begitu, sesampainye kitorang kat jeti lumut….


Haaaa.. suspen tak? Memang aku saje bagi suspen. Kikiki. Sebab aku rase dah berjela-jela sangat entry ni, aku akan sambung journey seterusnye tu dalam part 2 punye ek. Stay tune! :3


[ked’s sketching]

2 comments:

  1. uish...baru berkobar2 nak baca, ada sambungan lak hahaa...memang saspen sungguh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. panjang sangat cik faye..
      tu yang banyak part tu..
      sabo ek?
      tungguuuu~

      Delete

Feel free to drop your comments here! :)