Wednesday, August 3, 2011

TIPS UNTUK HILANGKAN PAHIT KAT MEE KUNING

uikss??


sape yang kat sini menghadapi masalah yang same cam aku? masalahnye ialah, tak berape sangat nak makan mee/mee kuning sebab kadang-kadang dapat yang pahit. raise up your hand pleaseee!! err, ke aku sorang je yang ade masalah camtu? ah, gasak la.




dalam banyak-banyak tempat kat lam dunia ni, ade satu tempat ni je yang aku boleh makan mee kuning die. nak taw kat mane? haaaaa.. kat umah aku la. tu pon sebab ibu masak dan aku lah yang tukang basuh mee nye. of kos la tak pahit kan?


ape yang membuatkan mee kuning ni pahit? tak macam kuey teow dan bihun. diorang pon mee gak kan? sebab, mee kuning ni ade kapur. bukan kapur barus okey. tu yang wat rase die pahit tu. kalau kite basuh bersih-bersih, hilang la rase pahit die tu. 


tapi, nak rase yang kurang pahit tu kalau pegi kedai, memang la macam satu dalam seribu. yelah, mane taknye, diorang kan nak cepat. mee pon pakai basuh-basuh gitu jep. tu yang aku agak cerewet kalau nak order mee goreng ke, mee sup ke dan mee-mee yang sewaktu dengannye. kalau aku teringin pon, slalunye aku akan rase yang member aku punye dulu. bile okey, baru la aku akan mark kedai tu tapi memang slalunye aku tak kan order mee jugak. hahahahaaha


then, semalam aku ade bace SAJI, aku ade jumpe tips ni. 






untuk mengelakkan rase kat mee tu, korang try rendamkan mee tu dalam air suam yang telah di campurkan sesudu gula. jangan letak sebalang gula yea tuan-tuan dan puan-puan. tu bukannye nak hilangkan rase pahit, sebaliknye nak buat diabetis tu. hehe. okey, pastu biarkan selame 15 minit ke, tos kan. tadaaa~~ tiada lagi masalah pahit mee kuning!!


sape-sape yang nak try tips ni untuk masak bukak pose kang, boleh la ajak aku makan mee korang ek? nak jugak rase pahit ke tidak! ahaks


digital word sketching by ked

5 comments:

  1. gud tips...boleh try nanti... =)
    http://ezween.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. @ezween : yeahh..nanti bg feedback la ek jadi ke tak taw..

    ReplyDelete
  3. Ooo...camtu caranya...memang cari selama ini, thanks

    ReplyDelete
  4. Aiseh saya tgh makan mee goreng masak sendiri 1st time, rasa pahit....tgh2 makan saya google sebab pelik rasa pahit. Hahaha now baru tahu cara2nya...tq admin

    ReplyDelete
  5. Aiseh saya tgh makan mee goreng masak sendiri 1st time, rasa pahit....tgh2 makan saya google sebab pelik rasa pahit. Hahaha now baru tahu cara2nya...tq admin

    ReplyDelete

Feel free to drop your comments here! :)