Tuesday, June 21, 2011

ANAK KU BUKAN ANAK KU (VERSI KUCING)

uikss?? arini ari yang agak bersejarah lam idop aku. nak taw sebab ape? yea! sebab 2 eko kucing aku berak beranak serentak pagi tadi!!! wah, bagusnye! kecik2 lagi anak diorang da ade kazen untuk bermain2. hehehehe





tapi, yang tak bagusnye, aku takot diorang tertuko anak nanti! ah sudaaahhh. masak la law camtu. mawnye tak tertuko, awal2 lagi aku da tengok kukuyana jilat2 anak spunky! oh tidak! itu bukan anak mu sayang!






pagi tadi la, aku bukak2 je pintu depan umah, aku rase cam terpijak something yang melekit kat lantai tu. aku ingat kencing kucing. pastu, tetibe je, aku bau cam darah. ah sudahhh. pe bende lak ni? tak kan ade kes2 mistik lak siang2 ari ni. wuuuuu~~


skali da, bile aku pusing je blah kiri aku, aku tengoh ade la 2 eko baby cat yang kiutttttt tengah jalan jatuh-jatuh kat tepi mama die. mase tu, konpius lak aku. sape yang beranak ni? spunky ke kukuyana? atau kedua-dua nye skali? 






maw aku tak konpius beb. aku tengok kukuyana jilat2 anak spunky tu! tengok! kucing pon sayang anak walaupon bukan anak die. aku dapat rasekan naluri keibuaan kukuyana yang sangat obvious mase tu. agak2 aku la kan, die pon da sampai mase gak kot. terharu giler aku bile tengok die tolong jilat2 badan spunky yang da keletihan tu. 







betol tekaan aku. tengah hari tadi, mase aku kelua tengok sekali lagi, kukuyana pulak yang da selamat melahirkan first baby die. mule2 aku tengok ade la 2 eko. second time aku tengok, kelua lagi seko. jumlah kesemua anak kukuyana, 3 eko!! wah, meriah la idop diorang pasni. then, baru aku sedar yang spunky lak yang jilat2 badan kukuyana lepas beranak tu. seolah2 memberi semangat kepada kukuyana untuk teros berjuang demi anak2 baru diorang. 






susah aku nak explain perasaan aku mase tu. yelah, kucing pon ade semangat setiakawan, persaudaraan. sedangkan manusia skang ni? ade kawan gi wat musuh. entah la. 






apart from that, aku nak declare yang sume skali kucing kat umah aku wat mase skang ni ade la lam 12 eko. di ulangi, 12 eko yea tuan2 dan puan2. adik aku da bising2 da pasal kucing banyak2 kat umah ni. die kate, menyusahkan la, menghabiskan duit beli makanan la, bau busuk la. siyes aku terkilan sangat. aku a bit frustrated la sebab ade jugak dalam family aku yang tak suke kucing. yang anggap kucing ni pembawa masalah.


ade orang mempersoalkan ape benefits yang kite dapat kalau bele kucing banyak2 kat umah.  jawapan aku simple je. kucing tu rezeki. menjaga kucing umpama kite memelihara rezeki kite yang Allah S.W.T telah kurniakan kepada kite. mengabaikan kucing umpama kite menolak rezeki tersebut. aku percaye, kucing2 tersebut akan berdoa untuk kesejahteraan keluarga kitorang. besides that, kucing pon makhluk ciptaan Allah S.W.T kan? so, diorang pon layak untuk mengecapi nikmat idop didunie sebagaimane kite sedang nikmati skang ni. kan3??


rezeki Allah tak kan bagi cash depan mate. tak semestinye rezeki tu dalam bentuk harte. ia juge boleh datang dalam bentuk kebahagiaan, kegembiraan. errr.. kalau bagi aku, dapat bf pon rezeki jugakkkk.... hehehehe


so, moral of the story, beringat2 lah bahawasanya kite idop di atas muke bumi ni bukannye sesame manusie je. haiwan pon berhak taw nak bahagie kat atas dunie ni. renung2 kan dan selamat beramal!!! :)

digital word sketching by ked

No comments:

Post a Comment

Feel free to drop your comments here! :)